29.04.2024 / Preluare Forbes.at / text: Lela Thun
Puțini copii nu cunosc trotinetele companiei elvețiene de familie Micro. Dar acum, familia în jurul celor doi fii ai inventatorului trotinetelor, Wim Ouboter, Oliver și Merlin, se avântă în industria auto. Cu Microlino electric, compania vrea mai presus de toate să readucă conducerea auto la esențial.
„This is not a car” – așa este promovat Microlino pe site-ul companiei elvețiene. Deși Microlino îndeplinește funcțiile unui autoturism, se diferențiază prin designul și funcționalitatea sa față de mașinile obișnuite. „Microlino este ca o perfectă combinație între motocicletă și mașină”, descrie Oliver Ouboter, cofondator și CEO al Microlino, invenția sa. Cu designul său caracteristic, care amintește de Isetta de la BMW, Microlino se diferențiază de alte autoturisme electrice moderne. Fideli vechiului său model germano-italian, Isetta, geamul din ușa frontală servește și ca parbriz – practic, pentru că datorită lungimii sale de 2,4 metri, „autoturismul” se poate parca ușor pe transversal și, datorită ușii frontale, șoferul coboară direct pe trotuar. Designul său special, care a câștigat în 2019, printre altele, premiul Red Dot Award, face din mașină un punct de atracție pe stradă. Dar scopul real al Microlino era altul.
„Când te uiți pe stradă, în majoritatea cazurilor, sunt una sau două persoane într-un SUV uriaș. Nu se risipesc doar resurse precum energie electrică sau benzină, ci se consumă în special spațiu”, explică Ouboter. De fapt, gradul mediu de ocupare a autoturismelor în Elveția este de 1,6. Pe drumul spre muncă, acest lucru este chiar mai mic, aici sunt în medie doar 1,1 persoane în mașină (sursa: Oficiul Federal de Statistică). Chiar dacă există deja câteva autoturisme cu două locuri printre cele actuale, autoturismul cu cinci locuri este cu mult mai popular – deci în medie rămân 3,4 locuri libere în mașină.
Microlino are loc pentru două persoane, un portbagaj de 230 de litri și este propulsat electric. Micul autoturism poate fi condus în cele mai multe țări cu o viteză maximă de 90 km/h, inclusiv pe autostradă. Încărcat complet, potrivit furnizorului, printr-o priză obișnuită de acasă în patru ore, acesta are o autonomie de 230 de kilometri. Microlino nu are nevoie de mai mult, conform lui Oliver Ouboter: „În cazul autoturismelor electrice există o mare dezbatere despre autonomie. În viața de zi cu zi, pentru cumpărături sau pe drumul spre muncă, nu ai nevoie de mai mult.” De fapt, un autoturism în Elveția parcurge în medie doar 30 de kilometri pe zi (sursa: Oficiul Federal de Statistică). Dar nu doar la dimensiuni s-a economisit la Microlino: mașina mică folosește cu 50% mai puține piese decât autoturismele obișnuite. „Amprenta ecologică a Microlino este, prin urmare, doar o treime din cea a unui autoturism electric obișnuit”, explică Ouboter.
Oliver Ouboter este relativ nou în industria auto, dar are deja o experiență considerabilă în domeniul mobilității, datorită familiei sale. Tatăl său, Wim Ouboter, a înființat în 1996 compania de trotinete Micro Mobility AG. „Tatăl meu voia să dezvolte un produs care să scurteze drumurile pe jos, dar care să fie în același timp mai ușor de combinat cu transportul public decât o bicicletă”, spune Ouboter. Wim Ouboter și Micro Mobility AG au contribuit în mod semnificativ la popularitatea trotinetelor mici în anii 2000. După doar un an de producție de trotinete, s-au vândut peste 30 de milioane de exemplare; un an mai târziu, Micro Mobility AG a avut de luptat cu o inundație a pieței cauzată de
produsele concurente. Potrivit producătorului, peste 500 de fabrici din întreaga lume au copiat trotinetele Micro devenite între timp populare. Wim Ouboter a început apoi să se concentreze pe trotinete pentru copii și adolescenți, cu designuri deosebite. Astăzi, Micro își livrează trotinetele în peste 80 de țări diferite.
Inovația este o valoare importantă în familia Ouboter. Astfel, Oliver Ouboter a început să aducă idei noi în compania de familie încă de timpuriu. „Fratele meu și cu mine ne-am modificat trotinetele când eram adolescenți și am mers cu ele în parcurile de skate. La început, toți se uitau ciudat la noi, dar după un timp trotinetele au devenit din ce în ce mai populare pentru trick-uri și am început să modificăm și să vindem piese de schimb în weekend”, spune Ouboter despre interesul său timpuriu pentru antreprenoriat. Mai târziu, a studiat managementul afacerilor la Universitatea St. Gallen, înainte ca împreună cu fratele său să vină cu ideea pentru Microlino. Antreprenorul povestește: „Ne-am întrebat cum ar trebui să arate un vehicul adaptat la traseele zilnice: mic, mai eficient și mai ales durabil.”
Împreună cu studenți de la Universitatea Winterthur, în cadrul unei lucrări de licență, a fost dezvoltat designul unui astfel de vehicul mic. Pentru Ouboter a fost important ca două persoane să aibă loc în față plus cumpărături și ca designul să fie neobișnuit, dar nu ridicol. „Conducerea auto este adesea și o problemă de imagine. Am vrut să dezvoltăm un vehicul cu care, în ciuda dimensiunilor mici, să poți spune: ‘Hey, ești tare, cu asta mă plimb acum!’”, explică Ouboter. După ce proiectul a fost finalizat împreună cu universitatea și designul a fost dezvoltat, frații Ouboter au decis să construiască un prototip. „La început, planul a fost să nu continuăm cu seria. Prototipul a fost mai degrabă planificat ca o glumă de PR”, explică Ouboter.
Astfel, în 2015, frații au comandat un prototip în China pentru a-l expune la o expoziție la Nürnberg. Oliver Ouboter își amintește bine acele vremuri: „Când prototipul a ajuns la aeroportul din Zurich, am primit un telefon în care ni s-a spus că mașina a ajuns, dar că a căzut de pe rampă în timp ce era descărcată și că era deja spartă din nou”, spune Ouboter râzând și adaugă: „Totuși, am expus-o cu un bilet pe care scria «Shit happens».”
Faptul că prototipul va deveni vreodată un vehicul produs în serie a devenit clar abia la Salonul Auto de la Geneva. Acolo, frații au decis: Dacă primesc 500 de rezervări pentru Microlino, vehiculul va fi produs în serie. „În două zile am primit 500 de rezervări – asta ne-a dat curajul să mergem mai departe cu proiectul”, spune Ouboter.
În plus față de căutarea unei locații potrivite pentru producția Microlino, antreprenorul a avut de luptat și cu alte dificultăți inițiale. „Trebuie să ai grijă de traseul clientului, de service-ul postvânzare, de distribuție, de teste de conducere și, desigur, de legislația de înregistrare din diferite țări”, spune Ouboter și adaugă: „Dar am făcut totul și am reușit.” Astăzi, Microlino este produs în Torino, iar 80% din piesele folosite provin din Europa. „Marii furnizori auto din Germania sau Franța sunt interesați să lucreze cu tine doar dacă comanzi cel puțin 100.000 de unități. În Italia există și furnizori mai mici, pentru că acolo sunt produse multe supercaruri, motociclete și tractoare, care au volume mai mici”, explică Ouboter.
De la începutul producției în 2022, Microlino a vândut 3.000 de vehicule. Pentru 2024, compania își propune să producă între 5.000 și 10.000 de unități. În total, Microlino AG are 100 de angajați în Elveția și Italia; până acum, a realizat o cifră de afaceri de 40 de milioane de franci elvețieni cu Microlino. În 2023, Microlino a fost vândut mai des decât unul dintre cei mai populari concurenți electrici, Renault Zoe.
„Multe companii auto consacrate nu produc autovehicule de micromobilitate pentru că preferă să rămână la limuzinele și SUV-urile lor mari”, spune Ouboter. Cu toate acestea, antreprenorul vede viitorul mobilității globale în micromobilitate, adică în vehicule mici propulsate electric. „Micromobilitatea nu numai că reduce amprenta ecologică, economisește resurse precum apa și energia și totuși nu este departe de mobilitatea obișnuită a oamenilor – ai în continuare confortul unui autoturism, dar ești mai durabil în deplasare”, spune Ouboter.
În viitor, Micro dorește să încurajeze o schimbare în mobilitate atât cu Microlino, cât și cu trotinetele
și scuterele sale electrice: „Mobilitatea este ceva care este foarte înrădăcinat în obiceiurile fiecăruia dintre noi; va dura deci mai mult până când se va putea schimba ceva în mod durabil”, spune Ouboter. Prin urmare, compania vrea să crească și mai mult, să-și extindă producția și să livreze și în alte țări. Microlino va fi, de exemplu, disponibil în Austria începând cu al doilea trimestru al anului 2024.
Între timp, Microlino s-a transformat dintr-o glumă de PR într-o soluție de mobilitate serioasă pentru traficul urban. Acolo, familia Ouboter a putut dovedi: Uneori, mai puțin înseamnă pur și simplu mai mult.
„La început, planul a fost să nu continuăm cu seria. Prototipul a fost mai degrabă planificat ca o glumă de PR.” – Oliver Ouboter, cofondator și CEO al Microlino